حدیث سلسلةالذهب رضوی
#دهه_کرامت_مبارک
جمعیّت نویسنده سخنان امام رضا(علیه السلام) 20 هزار الی 24 هزار نفر بودند که با برآورد این مطلب که اکثریت مردم عصر ، سواد نداشتند ، جمعیّت حاضر فوق العاده زیاد بوده است.
ابوزرعه رازی و محمد بن اسلم طوسی که از علمای اهل سنت و حافظ حدیث بودند ، با جمعی از طلاب نزدیک آمدند و امام رضا(علیه السلام) را به اجدا د پاکش سوگند دادند که چهره خود را نشان دهند، آن حضرت گوشه سایبان کجاوه را کنار زد و خورشید جمالش بر سراسر آن فضا پرتو افکند مردم با دیدن چهره نورانی فرزند رسول خدا (صلی الله علیه وآله ) از شوق فریاد می زدند و با شیون و احساسات عمیق می گریستند، و بر اثر شدّت احساسات، خود را برخاک می افکندند . دانشمندان و برجستگان، مردم را به سکوت و آرامش دعوت می کردند تا سخن امام رضا(علیه السلام) را بشنوند .
در این هنگام امام رضا(علیه السلام) فرمود:
حدّثنی ابی موسی بن جعفر، قال؛ حدّثنی ابی جعفر بن محمد، قال؛ حدّثنی ابی محمد بن علی، قال؛ حدّثنی ابی علی بن الحسین، قال؛ حدّثنی ابی الحسین بن علی، قال؛ حدّثنی ابی علی بن ابیطالب(علیهم السلام) ، قال؛ قال رسول الله ؛ یقول الله عزّوجلّ:
لا إله إلّاالله حصنی، فمن دخله امن من عذابی .
موکب امام اندکی از آنجا حرکت کرد، در این هنگام آن حضرت با صدای بلند جنین اعلام کرد:
بشرطها و انا من شروطها.
از ویژگیهای ناب حدیث:
1_ سلسلة الذهب بودن آن است (یعنی تمام سلسله راویانش از سرچشمه معادن معرفت و ذهب و طلای وجود، یعنی محمد(صلی الله علیه وآله) و اهل بیت طاهرینش هستند) و عصمت راویان، خود حصان محکم و خلل ناپذیر و امنیت بخش است.
2_معرفی حصن الهی که نگهدارنده و پناهگاه امنیت بخش از عذاب است(لاإله الّاالله)
3_ایمنی از عذاب درپناه توحید، مشروط به شرط امامت است. پس توحید، بدون قبول امامت، نجات بخش نیست.
4_خطیب، باید محکم و کوبنده و جذّاب سخنرانی کند تا 24000 نفرعلاقه مند به کتابت آن گفته ها شوند.
5_آن مؤمن مبلغی می تواند دارای آنچنان پایگاه مردمی باشد که، ایمان را با اعمال صالح چون ردایی برتن پوشانده باشد و از آن اعمال صالح جداشدنی نباشد
6_مظاهر پایگاه عملی در استقبال ظاهری و استقبال و اقبال عملی به سخنان امام ، خود را نشان می دهد.
7_مهمترین نکته ای که به نظر رسید اینکه :
امام رضا(علیه السلام) دژ بودن و مرجعیت توحید راکه بیان می کنند،
اندکی راه می روند بعد شرطیت امامت را اضافه می کنند.
شاید خواسته اند با غالیان مقابله کنند و ثابت کنند که امامت در طول توحید و کلمه لاإله إلّاالله است نه در عرض آن
8_با اینکه از دوران امام رضا(علیه السلام) دوره خفقان و در مضیقه و مراقبت بودن امامان و شیعیانشان بود، و امام (علیه السلام) در ذکر مسائل خطیر تقیه می کردند ، اما هیچگاه درباره طرح امامت تقیّه را روا نمی دانستندو این اهمیت مسئله امامت را می رساند.
9_ به محض ورود به نیشابور و در جمع مردم استقبال کننده مسئله امامت را معرفی کردن، یعنی برائت از مأمون. یعنی ولایتعهدی مأمون اجباری است . یعنی مشروعیت و منصوب از طرف خدا .
10_از نظر اجتماع و از جهت بیان موضوع مشترک ؛ امامت و ولایت، این حادثه به روز عیدغدیر شبیه است. و وجوب اطاعت از امام بر مسلمانان را اثبات می کند.
وقس علی هذا…
اللهم صل علی علی بن موسی الرضا المرتضی
الامام التقی النقی
و حجتک علی من فوق الارض و من تحت الثری
الصدیق الشهید
صلاة کثیرة تامّة زاکیة متواصلة متواترة مترادفة
کافضل ما صلیت علی احد من اولیائک
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط حكيمه جهان بخشي در 1396/05/08 ساعت 06:00:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |
1396/05/09 @ 11:25:16 ق.ظ
سرباز سایبری [عضو]
سلام
موفق باشید