احسان اتحاد و احترام
بسم الله الرحمن الرحیم
واعبدوا الله
ولا تشرکوا به شیئا
وبالوالدین احسانا وبذی القربی والیتامی والمساکین والجار ذی القربی .الجارالجنب والصاحب بالجنب وابن السبیل وما ملکت ایمانکم
انّ الله لا یحبّ من کان مختالا فخورا
ترجمه:
وخدای یکتا را بپرستید
و هیچ چیزی را شریک وی نگیرید
ونسبت به پدر و مادر،و خویشان و یتیمان و فقیران و همسایه نزدیک وهمسایه دور و دوستان همنشین ودرراه مانده و بندگان یا پرستاران خود ؛ نیکی کنید.
همانا خداوند مردم خودپسند متکبر را دوست ندارد
مصداق:
انحصار اختصاص پرستش برای الله باشد حق الله پرستش است خدایا من منقاد تو ام در ادای فرائضی چون نماز و روزه و خمس و زکاة و…وبر این عبادت راضی ام
شرک جلی ابدا ندارم شرک خفی را با توکل برتو وتوسل بر راهنمایانت از عقل ظاهر و عقل باطن ازبین می برم خدایا کمکم کن.
صله رحم. واحسان را شیعه کسانی هستم که سجیتکم الکرم و عادتکم الاحسان اند .
با ایجاب آن پرستش و سلب شریک الباری وارد حریم احسان میشوم با افطاری دادن حتی به اندازه دانه خرما . روز میلاد پدرمعنویمان مولود کعبه ، منت دار پدری هستیم که ما در قلبش بودیم و چون کعبه گرد ما گردید مارا وجود بخشید تا شکر نعمتهای الهی کنیم ، حتی به یک سلام و دستبوسی. ومیلاد مادرمعنویمان صدیقه اطهر یاد می آوریم مادری راکه کام مارا بانمک تربت فرزند زهرا برگرفت ومارا نمک پرورده این خاندان کرم کرد.. هرچند درخور بزرگی آ«ها نیست. وخویشان و نزدیکان را به حرمت نان و نمک، احسان می کنیم هرچند با بخشش و طلب بخشش و یتیمان را نه فقط در هفته نیکوکاری و… بلکه همیشه مورد احسان خود قرار دهیم . نزد اقوام باشد یا مؤسسه ایتام از نوازش تا دادن جهیزیه به دختران یتیم و ایجاد شغل برای پسران و فقرا را دستگیری کنیم با یک مد طعام و زکاة وپرداخت سهمشان که حق معلومی است از جانب خداوند رزاق در روزی ثروتمندان
ویا بالاتر از فقراوهمسایه ای که خویشاوند هم هست را به مراوده نیکو و احسان در عمل و کمک در وقت نیاز از لحاظ مادی و معنوی. و همسایه بیگانه در رفتار خوب و نذری دادن و دعا شریک کردن واسلام ناب را گسترش دادن که بالاترین نیکی است، و در راه مانده ای که حتی مستحق و مستمند هم نباشد را یاری کردن و گرد راه را از رویش پاک کنیم ولو به دادن آدرس یا رساندن به مقصد که از موالیان دین این رفتار را به یادگار داریم ، او باید خود را اهل شهر خدا بداند و در حریم امن احسان مستقر شود که کمترین احسان قول معروف است که نیاز به امکانات خاصی ندارد. و بردگان که شاید من مصداق به روز آن را زندانیان بدانم با آزادی یا حتی کمک اندکی که توان آن را داریم در راه آزادی اش احسان کنیم . بصورت راضی کردن شاکی بایک حرف خوب، یا …… وقس علی هذا
نکته مهم که از این آیه درک می شود این است که من باید به پدر و مادرم احسان کنم .
و من با پدر و مادرم به خویشان نیکی کنیم
و من و پدر و مادرم وخیشان به یتیمان
و من و پدرومادرم و خویشان و یتیمان به فقرا
و من و پدر و مادرم و خویشان ویتیمان و فقرا به همسایه نزدیک
ومن و پدرومادرم و خویشان و یتیمان و فقرا و همسایگان نزدیک به همسایگان غریبه
ومن و پدرومادرم و خویشان و یتیمان و فقرا و همسایگان خویشاوند و غیر خویشاوندبه دوست همنشین
ومن و پدرومادرم و خویشلن و یتیمان و فقرا و همسایگان نزدیک و دور و دوست همنشین به در راه مانده
ومن و پدر وو من و پدرومادرم و خویشان و یتیمان و فقرا و همسایگان نزدیک و دور و دوست همنشین و در راه مانده به بردگان
احسان کنیم
واین احسان یعنی احسان اتحاد که بالاترین احسان است
وآن یتیم و فقیر و … هم وقتی خود را در چنین کار بزرگی شریک ببیند خود را بزرگ می بیند واین یعنی احسان احترام به همنوعان
از طرف دیگر شمول آیه یتیم مسکین را هم مورد خطاب دارد
نکته دیگر اینکه:کمترین شاید از نظر بنده حقیر بالاترین احسان شریک کردن همه این افراد در دعاهای خود است
مخاطب آیه:
اگر مسئولیتی داری و به مقامی رسیده ای ، احسان اتحاد و احترام را سرلوحه خود قرارده به شکرانه عزت و مقامی که به دست آورده ای
وبا زیر دستان به عفو مدارا رفتار کن و با دشمنان به غیظ و غضب که این عین احسان است
با حرمت شکنان حرمت بشکن وبا دوستان حریم نگهدار.چرا که آیه هر من و هر پدر و مادر و … ی را شامل می شود
وبا این کار تکبر و خودپسندی و فخرفروشی نسبت به دیگران از والدین گرفته تا خویشان و یتیمان و همسایگگان و درراه راه ماندگان و بندگان را در وجود خود ریشه کن کنیم .در این صورت است که همین احسان هم قربة الی الله بوده و عبادت خدای سبحان محسوب می شود.
وگرنه اگر ازروی کبر و فخر و یا برای به دست آوردن یا حفظ مقامی باشد ، وزر و وبال و شرک جلی یا خفی خواهد بود . که خدا دوست ندارد.
تقدیم به محسن زهرای مرضیه(س)
#طرح_راه_امین_سی_شب_سی_آیه
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط حكيمه جهان بخشي در 1396/03/15 ساعت 12:22:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |