دب اکبر

بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر المیزان
(و قال لهم نبیهم ان ایه ملکه ان یاتیکم التابوت فیه سکینه من ربکم ):(و پیامبرشان به آنان گفت : همانا نشانه پادشاهی وی آنست که صندوق معروف دوباره به شما بر می گردد تا آرامشی از ناحیه پروردگارتان باشد)(تابوت )به معنی صندوق از ریشه (توب )یعنی رجوع می باشد، چون صاحب صندوق همواره به سراغ آن می رود و به آن مراجعه می کند(سکینه )یعنی استقرارو آرامش و عدم اضطراب در باطن در هنگام تصمیم و اراده ،همچنانکه حالت یک انسان حکیم چنین است و سکینه ازمراتب کمال ایمان است ،(و بقیه مما ترک ال موسی وال هرون تحمله الملئکه ان فی ذلک لایه لکم ان کنتم مؤمنین ):(وباقی مانده ای از آنچه خدا به خاندان موسی و هارون داده بود که فرشتگان آن را حمل می کنند همانا در این نشانه برای شما عبرتی هست ،اگر ایمان داشته باشید)آل هرکس اهل بیت و خانواده اوست و خود او را هم شامل می شود و تابوت صندوقی حامل نسخه الواح تورات بود و خداوند آن را عبرتی برای مؤمنان می داند ،چون کسی که قلبش خالی از ایمان باشد آرامش و استقرار و سکینه برای او حاصل نمی شود.

[[سوره بقره آیه 248]]


در من لایحضره الفقیه ج 3 ص 99 اسماعیل بن محام از امام رضا(علیه السلام) نقل میکندکه از مردی پرسیدند سکینه نزد شما چیست؟
پس کسانیکه آنجا بودند ندانستند. همه گفتند خدا ما را به قربانت کند آن چیست؟.
امام فرمود:
سکینه نسیمی خوش که از بهشت می وزد
و صورتی به مانند صورت انسان دارد و
در مصاحبت پیغمبران است
و این همان است که چون ابراهیم علیه السلام کعبه را بنا نهاد بر او نازل شد
و بر گرد اوری و تنظیم موادّساختمان و نشان دادن محلّ اولّیه آن ، ابراهیم را یاری کرد.
تفسیر تسنیم
درباره سكینه به سه موضوع بايد پرداخت: معنا، انواع و مبدأ فاعلی آن.
أ. معناي سكینه: مراد از سكینه در نوع كاربردهاي قرآن كريم آرامش و طمأنينه ايماني است؛ به ويژه در جبهه نبرد كه شبهات و شهوات به رزمندگان هجوم مى‌آورند، خداوند آن‏را بر قلب مؤمنان فرو مى‌فرستد تا اضطراب آنان را به آرامش بدل سازد: ﴿هُوَ الَّذی اَنزَلَ السَّكینَةَ فی قُلوبِ المُؤمِنینَ لِیَزدادوا ایمنًا مَعَ ایمنِهِم ولِلّهِ جُنودُ السَّموتِ والاَرضِ وكانَ اللهُ عَلیمًا حَكیما) [[ سوره فتح، آیه 4.]]

 

ب. انواع سكینه: گاه انسان از نظر علمى دچار شك مى‌شود و نمى‌تواند به مطلب جزم پیدا كند، از این‏رو در بخش نظری اضطراب دارد. زماني از شك نجات مى‌يابد و از منظر علمى به آستانه جزم قدم مى‌نهد؛ ولی در مرحله عمل به دام ترديد مى‌افتد. در این صورت، گرفتار اضطراب عملی است؛ مانند عالم گناهكاری كه در مقام علمی و نظری جزم دارد؛ اما در شئون عقل عملى، توفیق عزم ندارد.
«عزم» كار عقل عملی است. هر جا سخن از اراده، نيّت و اخلاص است، عزم را مى‌طلبد كه ترديد عملي يا مشوب بودن آن را مى‌زداید و آنجا كه پای شكّ و وهم و ظنّ در میان است، جزم كارساز است كه كار عقل نظری است. اگر كسی در بخشهای نظری از شك و شبهه برهد و جزم پیدا كند، تنها در این بخش به آرامش رسیده است و باید در مرحله عمل نیز از دام اضطراب كه ناشی از شهوت و غضب و امید و هراس است، آزاد شود و عزم پیدا كند تا به آرامش دست یابد، پس هر یك از جزم و عزم، راهزناني متناسب با خود دارند كه رهايي از دام آنها سكینه مى‌آورد.
تابوت معهود كه معجزه الهي بود مى‌توانست اضطراب عملي بنى‌اسرائیل را كه از شهوت و غضب و امىد و هراس پديد آمده بود تسكين بخشد؛ مانند فراهم شدن تجهيزات دفاعي سپاه كه به نيروها آرامش مى‌بخشد.
ج. مبدأ فاعلي سكینه: سكینه و اطمىنان قلبي از راه درس و بحث يا از رهگذر كتابها و نوشته‌ها به دست نمى‌آید، هرچند بی اثر نیستند، بلكه خدای سبحان كه مبدأ فاعلی بالاصاله است، سكینه را فرو مى‌فرستد و قلب مؤمن كه مبدأ قابلي پذيرش سكینه است، آن را دريافت مى‌كند و فرشتگان و نيروهاي الهي نيز مبادي قريبِ سكینه‌اند و آن را در قلب مؤمنان جاي مى‌دهند: ﴿هُوَ الَّذی اَنزَلَ السَّكینَةَ فی قُلوبِ المُؤمِنینَ لِیَزدادوا ایمنًا مَعَ ایمنِهِم ولِلّهِ جُنودُ السَّموتِ والاَرضِ وكانَ اللهُ عَلیمًا حَكیما) [[ سوره فتح، آیه 4]]

در جمله ﴿فیهِ سَكِینَةٌ مِن رَبِّكُم﴾، تنها به مبدأ فاعلي سكینه اشاره شده، چنان كه در بعضي آيات ديگر از اصل انزال سكینه و نيز از جاسازي آن در قلب رسول اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) و مؤمنان سخن به مىان آمده است: ﴿اِذ جَعَلَ الَّذینَ كَفَروا فی قُلوبِهِمُ الحَمیَّةَ حَمیَّةَ الجهِلیَّةِ فَاَنزَلَ اللهُ سَكینَتهُ عَلي رَسولِهِ وعَلَى المُؤمِنین) 1 ﴿لَقَد رَضِی اللهُ عَنِ المُؤمِنینَ اِذ یُبایِعونَكَ تَحتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ ما فی قُلوبِهِم فَاَنزَلَ السَّكینَةَ عَلَیهِم واَثبَهُم فَتحًا قَریبا)
[[سوره فتح آیه 17]]

 

نکته :

وقتی خداوند سبحان در پایان آیه خطاب را به مومنین برمیگرداند

یعنی مومنین هم می توانند بااین ستاره های نشاندار راه را از بی راهه باز شناسند

تطبیق سکینه عملی حال حاضر در اعمال و رفتار قائدنا الخامنه ای عزّ شأنه می باشد

بعداز ایشان در انتخابات و بعد از آن رفتار مدارا گونه مؤمنان در عمل دیده شد

چون برخی مؤمن زبانی اند نه عملی

واین ریشه در اعتقاد قلبی دارد که آیا راسخ است یا نه؟

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.