موضوع: "زیارتنامه"

تفسیر زیارت اربعین

 

در حدیث قدسی خداوند تبارک و تعالی فرموده است:

مَن طَلَبَنی وَجَدَنی وَ مَن وَجَدَنی عَرَفَنی وَ مَن عَرَفَنی عَشَقَنی وَ مَن عَشَقَنی عَشَقتُهُ وَ مَن عَشَقتُهُ قَتَلتُهُ وَ مَن قَتَلتُهُ فَعَلیّ دِیتُه وَ مَن عَلیّ دِیتُه وَ اَنَا دِیتُه؛

هرکس من را طلب می‌کند می‌یابد مرا، و کسی که مرا یافت، می‌شناسد مرا، و کسی که من را دوست داشت، عاشق من می‌شود و کسی که عاشق من می‌شود، من عاشق او می‌شوم و کسی که من عاشق او بشوم، او را می‌کشم و کسی که من او را بکشم، خون‌بهایش بر من واجب است، پس خون‌بهای او من هستم.

به نام نامی عشق

سلام بر سربلندترین سردار دین

سلام بر لبیک گوی عامل

سلام بر حاجی مقبول الحج و مشکور السعی

سلام بر سربلندترین ممتحن به جمیع امتحانها و ابتلاءهای الهی به شهادت آیه155 سوره بقره( ولنبلونّکم بشیء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثّمرات و بشّر الصّابرین* الّذین اذا اصابتهم مصیبة قالوا انّا لله و انّا الیه راجعون* اولئک علیهم صلوات من ربّهم و رحمة و اولئک هم المهتدون* انّ الصّفا و المروة من شعائر الله فمن حجّ البیت او اعتمر فلا جناح علیه ان یطّوّف بهما و من تطوّع خیرا فانّ الله شاکر علیم* )

آری صفا و مروه دیده ها دور حرم گردیده ها،  هیچ کجا برای من کرب و بلا نمی شود

کرب و بلا رفته ها من جامانده ام ، التماس دعا

اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَ حَبیبِهِ

سلام بر ولى خدا و دوست او

اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَ نَجیبِهِ ؛

سلام بر خلیل خدا و بنده نجیب او

اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ

سلام بر بنده برگزیده خدا و فرزند برگزیده‌اش

اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ

سلام بر حسین مظلوم و شهید

اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْكُرُباتِ وَ قَتیلِ الْعَبَراتِ

سلام بر آن بزرگوارى كه به گرفتاری‌ها اسیر بود و كشته اشكِ روان گردید

شهادت می دهم در پیشگاه خداوند سبحان که او مزیّن شد به ولایت خدا و عزّت و کرامتش

اَللّهُمَّ اِنّى اَشْهَدُ اَنَّهُ وَلِیُّكَ وَابْنُ وَلِیِّكَ وَ صَفِیُّكَ وَابْنُ صَفِیِّكَ الْفاَّئِزُ

خدایا من به راستى گواهى دهم كه آن حضرت ولىّ (و نماینده) تو و فرزند ولىّ تو بود و برگزیده‌ات و فرزند برگزیده‌ات بود كه كامیاب شد

بِكَرامَتِكَ اَكْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعادَةِ وَاَجْتَبَیْتَهُ بِطیبِ الْوِلادَةِ

به بزرگداشت تو، گرامیش كردى به وسیله شهادت و مخصوصش داشتى به سعادت و برگزیدى او را به پاكزادى

وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السّادَةِ وَ قآئِداً مِنَ الْقادَةِ وَ ذآئِداً مِنْ الْذادَةِ

و قرارش دادى یكى از آقایان (بزرگ) و از رهروان پیشرو و یكى از كسانى كه از حق دفاع كردند

حجّت خدا ؟

آن یکی گفت: پیامبران که ارث نمی گذارند، نمی دانست که فدک نشانه است و هرچند عوایدش را به فقرا و مستمندان می دادندو…

اما مواریث انبیاء یعنی حکومت و مالکیت و حکمرانی ، مخصوص خداست؛ ( و لله ملک السموات و الارض…) سوره شوری آیه 49 و سوره آل عمران آیه 189 و سوره نور آیه  41 سوره  حدید آیه  1 

و برگزیده خداوند از امتحانات و … انبیاء و اولیاء الهی اند که بر ما ولایت دارند و حجت خدا بر ما هستند به گواه آیه143و 142  سوره بقره که خداوند فرموده است: (  سیقول السفهاء من الناس ما ولّاهم عن قبلتهم التی کانوا علیها قل لله المشرق والمغرب یهدی من یشاء  الی صراط مستقیم * و کذلک جعلناکم امّة وسطا لتکونوا شهداء علی النّاس و یکون الرّسول علیکم شهیدا و ما جعلنا القبلة الّتی کنت علیها الّا لنعلم من یتّبع الرّسول ممّن ینقلب علی عقبیه و ان کانت لکبیرة الّا علی الّذین هدی الله و ما کان الله لیضیع ایمانکم انّ الله بالنّاس لرؤوف رحیم*  )

ای مسلمانان و مستضعفان عالم بپا خیزید که الحق حکومت عدالت  مهدوی، جهانی می شود و خداوند اراده فرمود این منّت را: ( و نرید ان نمنّ علی الّذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمّة و نجعلهم الوارثین )

ای خدای منّان! منّتت را بر ما تمام کن.

 وَاَعْطَیْتَهُ مَواریثَ الاَْنْبِیاَّءِ وَ جَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلى خَلْقِكَ مِنَ الاَْوْصِیاَّء

و میراث‌هاى پیمبران را به او دادى و از اوصیائى كه حجت تو بر خلقت هستند قرارش دادى

فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ

او نیز در دعوت مردم جاى عذر و بهانه‌اى (براى كسى) نگذارد و بی‌دریغ خیرخواهى كرد و جان خود را در راه تو داد

 ولیّ خدا را نفروشیم

حسین علیه السلام، ناصح(خیرخواه) و ناجی مردم از جهالت و گمراهی است به سوی خیر

جاهل و گمرا:شخصی است که، مطیع کسی است که اهل ایجاد شقّ و دودستگی در جامعه مسلمانان است، با حربه قومیّت و مذاهب و زبانهای مختلف ؛درحالیکه راه و هادی راه می گفت:( انّ اکرمکم عند الله اتقاکم…)

ارذل الادنی و ثمن اوکس چیست؟

هرچه از  اموال این دنیاست دنی و فانی و پوچ است، هرچند کیسه های زر و…

 منشأ قرآني اين تعبير در آيه 20 سوره يوسف است كه درحق يوسف ـ عليه السلام ـ مي‌فرمايد: (و شروه بثمن بخس)؛ فروختند، به چند درهم اندك شمار، و به او بي علاقه بودند

لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَ قَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَ باعَ حَظَّهُ بِالاَْرْذَلِ الاَْدْنى؛

تا برهاند بندگانت را از (گرداب) جهالت و نادانى و سرگردانى (در وادى) گمراهى و چنان شد كه همدست شدند بر علیه آن حضرت كسانى كه دنیا فریبشان داد.

وَ شَرى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاَْوْكَسِ وَ تَغَطْرَسَ وَ تَرَدّى فى هَواهُ

و فروختند بهره (كامل و سعادت خود را) به بهاى پست ناچیزى و بداد آخرتش را در مقابل بهائى اندك و بى مقدار و بزرگى كردند و خود را در چاه هوا و هوس سرنگون كردند،

وَاَسْخَطَكَ وَاَسْخَطَ نَبِیَّكَ

و تو و پیامبرت را به خشم آوردند

وَ اَطاعَ مِنْ عِبادِكَ اَهْلَ الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ وَ حَمَلَةَ الاَْوْزارِ

و پیروى كردند از میان بندگانت آنانى را كه اهل دو دستگى و نفاق بودند و كسانى را كه بارهاى سنگین گناه به دوش مى‌كشیدند

الْمُسْتَوْجِبینَ النّار

به این جهت مستوجب دوزخ گشته بودند

اعلان تمامیّت حجّت:

اوضاع که چنین شد، ولیّ خدا جهاد و جان فشانی کرد در راه خدا

اینچنین است که ما و مدافعان حرم به این قسمت زیارت اربعین، غیرتی شدیم که آورده است:(استبیح حریمه)  جهالت و گمراهی را تا کجا پیش راندند؟؟؟

آجرک الله یا صاحب الزمان (علیه السلام)

 

فَجاهَدَهُمْ فیكَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتّى سُفِكَ فى طاعَتِكَ دَمُهُ وَاسْتُبیحَ حَریمُهُ

وآن حضرت (كه چنان دید) با شكیبائى و پاداش جوئى با آنها جهاد كرد تا خونش در راه پیروى تو ریخت و حریم مقدسش شكسته شد

لعنت وبیل یعنی چه؟

خداوند عزیز در قرآن کریم گاهی می فرماید: (عذابا الیما) یعنی عذاب دردناک برای آزار دهندگان مردم

زمانی می فرماید:(عذابا مهینا) یعنی عذاب خوار کننده برای تمخر و استهزاءکنندگان مردم

در مقامی دیگر می فرماید:(عذاباشدیدا) یعنی عذابی برای کوبندگان اسلام و مسلمین و کسانی که اسلام هراسی می کنند

و امّا وبیلا یک جا در مورد عذاب بر فرعون  آمده است، آنجا که می فرماید: (فعصی فرعونُ الرّسولَ فاخذناه اخذا وبیلا)؛ اورا به طرز ناگوار و شدیدی دستگیر کردیم

اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَ عَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً

خدایا آنان را لعنت كن به لعنتى وبال دار و عذابشان كن به عذابى دردناك

سلامی دوباره و بیعتی نشاندار با پسر رسول خدا نه پسرخدا و پسر امیرالمؤمنین(ابوتراب) بدون غلوّ

اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یَابْنَ سَیِّدِ الاَْوْصِیاَّءِ

سلام بر تو اى فرزند رسول خدا، سلام بر تو اى فرزند آقاى اوصیاء

و باز شهادت می دهیم که حسین علیه السلام، أمین خدا و مأمن مؤمنان وشهید و شاهد الی الله است

 اَشْهَدُ اَنَّكَ اَمینُ اللهِ وَابْنُ اَمینِهِ عِشْتَ سَعیداً وَ مَضَیْتَ

گواهى دهم كه به راستى تو امانتدار خدا و فرزند امانت‌‌دار اویى سعادتمند زیستى و ستوده از دنیا رفتى

حَمیداً وَ مُتَّ فَقیداً مَظْلُوماً شَهیداً

و گمگشته و ستمدیده و شهید درگذشتى

اینجا بوی مهدی می دهد ، عطر وعده منجّز الهی به مشام می رسد، با پرچم یالثارات الحسین علیه السلام

 وَ اَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَكَ

و نیز گواهى دهم كه خدا به راستى وفا كند بدان وعده‌اى كه به تو داده،

وَ مُهْلِكٌ مَنْ خَذَلَكَ وَ مُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَكَ وَ اَشْهَدُ اَنَّكَ وَفَیْتَ بِعَهْدِاللهِ

و به هلاكت رساند هر كه را كه دست از یاریت برداشت و عذاب كند كسى كه تو را كشت و گواهی دهم كه تو به خوبى وفا كردى به عهد خدا،

وَ جاهَدْتَ فى سَبیلِهِ حَتّى اَتیكَ الْیَقینُ

و جهاد كردى در راه او تا مرگت فرا رسید

آنکه تورا کشت ،عذاب خواهد شد؛

و آنکه دست از یاری تو کشید، عاقبت هلاک خواهد شد ؛

و آنکه کشتن و ستم بر تو را شنید وراضی بود خدا لعنت می کند

 فَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَكَ،

خدا لعنت كند كسى كه تو را كشت

وَ لَعَنَ اللهُ مَنْ ظَلَمَكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِكَ فَرَضِیَتْ بِهِ

و خدا لعنت كند كسى كه به تو ستم كرد و خدا لعنت كند مردمى كه شنیدند جریان كشتن و ستم تو را و بدان راضى بودند،

گواهی بده و بار دیگر بیعت کن و لبیک گو که:

من !!!  از دوستداران دوستان تو و از دشمنان دشمنان او هستم

تو!!!  نور خدایی؛ بنیان دین خدایی؛ رکن و پناه مسلمین و مؤمنینی؛

زبانم قاصر می بود از ذکر خصوصیّات و بیان روح بلندت، اگر نبودند واژه هایی از جنس نور

و چه خوب یاد می دهد زیارت اربعین که بگوییم تو خود برّ و تقیّ و رضیّ و زکیّ و هادیّ و مهدیّ هستی

و امامان بعد از تو حقیقت تقوا و نشانه های هدایت و دستگیره محکم اتّصال به حقّ و مایه نجاتند

ا َللّهُمَّ اِنّى اُشْهِدُكَ اَنّى وَلِىُّ لِمَنْ والاهُ وَ عَدُوُّ لِمَنْ عاداهُ بِاَبى اَنْتَ وَ اُمّى یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ.

خدایا من تو را گواه مى‌گیرم كه من دوست دارم هر كه او را دوست دارد و دشمنم با هر كه او را دشمن دارد پدرم و مادرم به فدایت اى فرزند رسول خدا.

اَشْهَدُ اَنَّكَ كُنْتَ نُوراً فىِ الاَْصْلابِ الشّامِخَةِ وَالاَْرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ،

گواهى دهم كه تو به راستى نورى بودى در پشت پدرانى بلند مرتبه و رحم‌هایى پاكیزه

لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجاهِلِیَّةُ بِاَنْجاسِها وَ لَمْ تُلْبِسْكَ الْمُدْلَهِمّاتُ مِنْ ثِیابِها،

كه آلوده‌ات نكرد اوضاع زمان جاهلیت به آلودگی‌هایش و در برت نكرد از لباس‌هاى چركینش

وَ اَشْهَدُ اَنَّكَ مِنْ دَعاَّئِمِ الدّینِ وَ اَرْكانِ الْمُسْلِمینَ وَ مَعْقِلِ الْمُؤْمِنینَ،

و گواهى دهم كه به راستى تو از پایه‌هاى دین و ستون‌هاى محكم مسلمانان و پناهگاه مردمان با ایمان هستی

وَ اَشْهَدُ اَنَّكَ الاِْمامُ الْبَرُّ التَّقِىُّ الرَّضِىُّ الزَّكِىُّ الْهادِى الْمَهْدِىُّ،

و گواهى دهم كه تو به راستى پیشواى نیكوكار با تقوا و پسندیده و پاكیزه و راهنماى راه یافته‌اى

وَ اَشْهَدُ اَنَّ الاَْئِمَّةَ مِنْ وُلْدِكَ كَلِمَةُ التَّقْوى وَ اَعْلامُ الْهُدى

و گواهى دهم كه همانا امامان از فرزندانت روح و حقیقت تقوا و نشانه‌هاى هدایت

وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقى وَالْحُجَّةُ على اَهْلِ الدُّنْیا

آنک باز، تجدید ایمان کن!  تجدید یقین کن !

باز بوی رجعت(ایاب، بازگشت) و یاری امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می آید؛ عطر رجعت فرزند رسول خدا اباعبدالله الحسین علیه السلام را استشمام کن! چه خوش است بانگ ظهور ! و چه خوشتر که مهدیّ الامم ، یاورانی چون حسین و عباس بن علی علیهما السلام

زائر عزیززهراء(سلام الله علیه و علیها )! وقتی می گویی: و قلبی لقلبکم سلم و امری لامرکم متّبع و نصرتی لکم معدّة، با تمام وجود بگو که آماده یاری  دردانه و ذخیره حق هستی

و با تمام وجود بگو

وَاَشْهَدُ اَنّى بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَبِاِیابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرایِعِ دینى وَخَواتیمِ عَمَلى وَقَلْبى لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَاَمْرى

لاِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَنُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتّى یَاْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ

فمعکم معکم لا مع عدوکم  

فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لامَعَ عَدُوِّكُمْ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْكُمْ وَ على اَرْواحِكُمْ،

پس با شمایم نه با دشمنان شما، درودهاى خدا بر شما و بر روان‌هاى شما

وَ اَجْسادِكُمْ وَ شاهِدِكُمْ وَ غاَّئِبِكُمْ وَ ظاهِرِكُمْ وَ باطِنِكُمْ.

و پیكرهایتان و حاضرتان و غائبتان و آشكارتان و نهانتان.

آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ.

آمین اى پروردگار جهانیان

زیارت قبول زائر اربعین

در معیّت حق

التماس دعا

 

 

 

به نام نامی عبّاس...

بسم الله الرحمن الرحیم

بخوان زیارتنامه!  به نام نامی عباس…

سلام علیکم ورحمةالله و برکاته، سلامی به گرمی،

سَلامُ اللّه وَسَلامُ مَلائِکتِهِ المُقرَّبِینَ وأنبِیائِهِ المُرْسَلِینَ وَعِبَادِهِ الصّالِحینَ وَجَمِیعِ الشُّهداءِ والصِّدِّیقِینَ (وَ)الزّاکیاتُ الطَّیبَاتُ فِیما تَغتَدِی وَتَرُوحُ عَلَیک یابْنَ أمِیرِالمُؤمِنِینَ

شهادت می دهم،

 أشْهَدُ لَک بِالتِّسْلِیمِ وَالتَّصْدِیقِ وَالوَفَاءِ والنَّصِیحَةِ  لِخَلَفِ النَّبِی صَلَّی اللّه عَلَیهِ وَ الِهِ الْمُرْسَلِ وَالسِّبْطِ المُنْتَجَبِ وَالدَّلِیلِ الْعالِمِ والْوَصِی المُبَلِّغِ وَالمَظلُومِ المُهْتَضَمِ،

جزاک الله عمّی العباس

فَجَزَاک اللّه عَن رَسُولِهِ وَعَن أمِیرِالمُؤمِنِینَ وَعَنِ الحَسَنِ والحُسَینِ صَلَواتُ اللّه عَلَیهِمْ أفْضَلَ الجَزَاءِ بِمَا صَبَرْتَ وَاحْتَسَبْتَ وَأعَنْتَ فَنِعْمَ عُقبَی الدّار

لعنت خداوند بر قاتل و جاهل به حقت و هاتک حرمتت و کسیکه حائل بین تو و آب فرات شد

لَعَنَ اللّه مَن قَتَلَک وَلَعَنَ اللّه مَنْ جَهِلَ حَقّک وَاسْتَخَفَّ بِحُرْمَتِک وَلَعَنَ اللّه مَن حَالَ بَینَک وَبَینَ مَاءِ الفُرَاتِ،

چرا گواهی به مظلومیّت حضرت عباس علیه السلام و منجّزیّت وعده خداوند، سخن از کدام وعده است؟و بایابکم من المؤمنین (وعده بازگشت)؟اثبات کافر بودن مخالفان و قاتلان  شما؟قتل با دست و زبان؟

آری سخن از رجعت ظالم و مظلوم و کافر و مؤمن است برای انتقام و برپایی عدل و حق، با ظهور منجی بشریّت!

بگو در معیّت با عباس بن علی و انبیاء و شهداء و صلحاء وصدّیقینی، یا در معیّت دشمنان آنها؟

أشْهدُ أنّک قُتِلْتَ مَظْلُوماً وَأنّ اللّه مُنْجِزٌ لَکمْ مَا وَعَدَکم، جِئْتُک یابنَ أمِیرِالْمُؤمِنِینَ وَافِداً إلَیکمْ وَقَلْبِی مُسَلِّمٌ لَکمْ وَتَابِعٌ وَاَنا لَکمْ تَابِعٌ وَنُصْرَتِی لَکمْ مُعَدَّةٌ حَتّی یحْکمَ اللّه وَهُوَ خَیرُ الْحَاکمِینَ فَمَعَکمْ مَعَکمْ لا مَعَ عَدُوِّکم، إنِّی بِکمْ وَبِإیابِکمْ مِنَ الْمُؤمِنِینَ وَبِمَن خَالَفَکمْ وَقَتَلکمْ مِنَ الْکافِرِینَ قَتَلَ اللّه أُمّةً قَتَلتْکمْ بِالاْءیدِی والاْءلْسُنِ.

سپس داخل شو و خود را به ضریح بچسبان و بگو:

سلام

اَلسّلامُ عَلیک أیهَا الْعَبْدُ الصّالِحُ الْمُطِیعُ للّه وَلِرَسُولِهِ وَلاِءمِیرِالْمُؤمِنِینَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَینِ، اَلسَّلامُ عَلَیک وَرَحْمَةُ اللّه وَبَرَکاتُهُ وَمَغْفِرَتُهُ وَرِضْوَانُهُ وَعَلی رُوحِک وَبَدَنِک

شهادت بده و شاهد بگیرخداوند را بر مقام شهادت عباس بن امیرالمؤمنین به درجه شهدای بدر و…

أَشْهَدُ وَاُشْهِدُ اللّه أنَّک مَضَیتَ عَلَی مَامَضَی بِهِ الْبَدْرِیونَ وَالْمجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّه الْمُناصِحُونَ لَهُ فِی جِهَادِ أعْدَائِهِ الْمُبَالِغُونَ فِی نُصْرَةِ أوْلِیائهِ الذَّابُّونَ عَنْ أحِبَّائِهِ

جزاک الله عمّی العبّاس

 

 فَجزَاک اللّه أفْضَلَ الْجَزَاءِ وَأکثَرَ الْجَزَاءِ وَاَوْفَرَ الْجَزَاءِ وَأوْفَی جَزَاءِ أحَدٍ مِمَّنْ وَفَی بِبَیعَتِهِ وَاسْتَجَابَ لَهُ دَعْوَتَهُ وَأطَاعَ وُلاةَ أمْرِهِ أشْهَدُ أنَّک قَدْ بَالَغْتَ فِی النّصِیحَةِ وَأعْطَیتَ غَایةَ الْمجْهُودِ فَبَعَثَک اللّه فِی الشُّهَداءِ وَجَعَلَ رُوحَک مَعَ أَروَاحِ السُّعَدَاءِ وَأعْطَاک مِنْ جِنَانِهِ أفسَحَهَا مَنْزِلاً وَأفْضَلَهَا غُرَفاً وَرَفَعَ ذِکرَک فِی عِلِّیینَ وَحَشَرَک مَعَ النَّبِیینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولَئِک رَفِیقاً

شهادت میدهم بر عدم سستی و عدم کاهلی در کارت و بصیرت مثال زدنی ات

 أشْهَدُ أنّک لَمْ تَهِنْ ولَمْ تَنْکلْ وَأنَّک مَضَیتَ عَلَی بَصِیرَةٍ مِنْ أمْرِک مُقْتَدِیاً بِالصّالِحِینَ وَمُتَّبِعاً لِلنَّبِیینَ فَجَمَعَ اللّه بَینَنَا وَبَینَک وَبَینَ رَسُولِهِ وأولِیائِهِ فِی مَنَازِلِ الُمخْبِتِینَ فَاِنّهُ أرْحَمَ الرّاحِمِینَ.

آن گاه به جانب سر حضرت برگرد و دو رکعت نماز بگزار و پس از آن هرچه خواستی نماز بخوان و بسیار دعاکن و به دنبال این چند رکعت بگو:

شفیع گرفتن حضرت و دعا

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وَلاتَدَعْ لِی فِی هذَا الْمَکانِ الْمُکرَّمِ وَالْمَشْهَدِ الْمُعَظَّمِ ذَنْباً اِلاّ غَفَرْتَهُ وَلا هَمّاً اِلاّ فَرَّجْتَهُ وَلا مَرَضاً إلاّ شَفَیتَهُ ولاَ عَیباً اِلاّ سَتَرْتَهُ وَلا رِزْقاً اِلاّ بَسَطْتَهُ وَلا خَوْفاً اِلاّ آمَنْتَهُ وَلاَ شَمْلاً اِلاّ جَمَعْتَهُ وَلا غَائِباً اِلاّ حَفِظْتَهُ وَأدْنَیتَهُ وَلا حَاجَةً مِنْ حَوائِجِ الدُّنْیا وَالاْآخِرَةِ لَک فِیهَا رِضی وَلِی فِیهَا صَلاحٌ اِلاّ قَضَیتَهَا یا أرْحَمَ الرّاحِمِینَ.

سپس به طرف ضریح برگرد و نزد پاهای حضرت بایست و بگو:

سلام و بزرگداشت و تکریم پدر با صفات امیرمؤمنین ، سیّداوصیاء، اولین مسلمان و مؤمن مقدّم و مقوّم دین خدا و مراقب اسلام

اَلسّلامُ عَلیک یا أبَاالْفَضْلِ الْعَبّاسَ بْنَ أمِیرِالمُؤمِنِینَ اَلسّلامُ عَلیک یابْنَ سَید الْوَصِیینَ اَلسّلامُ عَلیک یابْنَ أوَّلِ الْقَومِ إسْلاماً وَأقْدَمِهِمْ إیمَاناً وَأقْوَمِهِمْ بِدِینِ اللّه وَأحْوَطِهِمْ عَلَی الاْءسْلامِ

شهادت بر ویژگیهای خاصّ ابالفضل العبّاس، خیرخواه و مواسی(کمال یاری به مال و باتمام وجود)

أشْهَدُ لَقَدْ نَصَحْتَ للّه وَلِرَسُولِهِ وَلاِءخِیک فَنِعْمَ الاْءخُ الْمُواسِی فَلَعَنَ اللّه اُمَّةً قَتَلَتْک وَلَعَنَ اللّه اُمَّةً ظلَمَتْک وَلَعَنَ اللّه اُمَّةً اسْتَحَلَّتْ مِنْک الْمحارِمَ وَانْتَهَکتْ حُرْمَةَ الاْءسلامِ فَنِعْمَ الصّابِرُ الْمجاهِدُ الْمحَامِی النّاصِرُ وَالاْءخُ الدّافِعُ عَنْ أخِیهِ الْمجِیبُ اِلی طَاعَةِ رَبِّهِ الرّاغِبُ فِیما زَهِدَ فِیهِ غَیرُهُ مِنَ الثَّوابِ الْجَزِیلِ وَالثَّناء الْجَمِیلِ وَاَلْحَقَک اللّه بِدَرجَةِ آبائِک فِی جَنّاتِ النَّعِیمِ،

شفیع گرفتن نزد خداوند متعال برای زیارت با معرفت و دعا

 اَللّهُمَّ إنّی تَعَرّضْتُ لِزِیارَةِ أوْلِیائِک رَغْبَةً فِی ثَوابِک وَرَجاءً لِمَغْفِرَتِک وَجَزِیلِ اِحْسَانِک فَأسْألُک أنْ تُصَلّی عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرِینَ وأنْ تَجْعَلَ رِزْقِی بِهِمْ دَارّاً وَعَیشِی بِهِمْ قَارّاً وَزِیارَتِی بِهِمْ مَقْبُولَةً وَحَیاتِی بِهِمْ طَیبَةً وأدرِجْنِی إدْراجَ الْمُکرَمِینَ واجْعَلْنِی مِمَّنْ ینْقَلِبُ مِنْ زِیارَةِ مَشَاهِدِ أحِبّائِک مُفْلِحاً مُنْجِحاً قَدِ اسْتَوْجَبَ غُفْرَانَ الذُّنُوبِ وَسَتْرَ الْعُیوبِ وکشْفَ الْکرُوبِ اِنَّک أهْلُ التّقْوی وأهْلُ الْمَغفِرَةِ.